Monday, March 5, 2018

Eksperimen bab 3 Bio T4..osmometer & potato strips

As Salam,

Sabtu lepas (ye..Sabtu..hari S.A.B.T.U), ada PKKS- Program Kecemerlangan Kurikulum SEPINTAR. Almost everu sabtu kerja, ya Allah, punah kehidupan sosialku. Eh..cikgu juga perlu bersosial dan peru uuskan persoanl matter jugak tau. Emosi dah kacau so takde hati ni bincang module, so  I decided nak curi masa ni untuk pelajar jalankan eksperimen. Yela, hari biasa waktu yang diperuntukkan cuma 1 jam, tak cukup rasanya, nak tunggu pelajar jalan lenggang kingkong kangkung masuk lab, belum lagi nak diskas apa yang patut, hish...tak syok la, terkejar2... So waktu PKKS ni dalam 3 jam setengah..hah..pulunla kau bereksperimen ye anak2..kali ni, buat 2 eksperimen terus. Puas hati.

Kali ni buat eksperimen osmometer dan eksperimen yang guna potato strips tu, nak identify larutan sukrosa mana yang isotonic dengan sap sel ubi kentang yang digunakan. Pelajar pun gayanya seronok, dapat buat hands on. Salah satu kelas dah pernah buat osmometer, depa lagi la suka sbb dapat buat eksperimen tu sekali lagi. Pelajar dah dimaklumkan lebih awal eksperimen apa nak buat, so masa hari kejadian buat briefing ringkas sahaja. Pelajar pon mulalah buat eksperimen dengan gigihnya. Oh ya, kali ni PKKS digabungkan 2 kelas, 2 kelas lagi diuruskan oleh guru bio yang lain. SEPINTAR ni yang bagusnya..satu kelas pelajar maksimum 21 orang...so boleh buat small group..so bila gabung mcm ni, ada 41 orang, itu pon ada yang takde pi basketball la, pi sana sini sibuk hadiri macam2 tournament sukan.

Pelajar perlu berpakaian kemas, sudahnya...errr..cikgunya yang berpakaian santai...kahahahahha

tgh sibuk menanda paras awal cecair dalam tiub kapilari. Tunduk jgn tak tunduk, elakkan ralat paralaks...

Penandaan aras cecair dilakukan untuk setiap 1o minit..

Membuat timbangan selepas potato strips selepas eksperimen..cikgu dah kata..tutup kipas..faktor angin tu..jenuh nak tunggu figure penimbang tu statik... 💁


Lampiran eksperimen

Ni rujukan guru jek, pelajar dah ada buku teks amali, separuh BM, separuh B.1, sbb recycle bahan masa PPSMI dulu..huhuhuu..sampai skrg masih bercampur tersasul terms in B.I.

Tajuk
Mengkaji osmosis menggunakan osmometer
Objektif kajian
Mengkaji osmosis menggunakan osmometer
Pernyataan masalah
Apakah bahan-bahan yang boleh merentasi membrane separa telap?
Hipotesis
§  Molekul air (Osmosis) bergerak dari kawasan berkepekatan rendah (cair) ke kawasan berkepekatan tinggi (pekat) melalui membrane separa telap untuk mencapai keseimbangan dinamik.
P/ubah
§  Manipulated variable: Kepekatan larutan
§  Responding variable: Peningkatan aras larutan sukrosa dalam tiub kapilari
§  Fixed variable: Kepekatan larutan sukosa, suhu persekitaran 
Bahan
§  30% sucrose solution
§  Distilled water
Radas
§  25 cm capillary tube
§  Visking tubing
§  Retort stand and clamp
§  Cotton thread
§  Ruler
§  Marker pen
§  A pair of scissors
§  250 ml beaker
§  Syringe
§  Stopwatch
Teknik
§  Mengukur dan merekod perubahan kenaikan larutan sukrosa dalam tiub kapilari menggunakan pembaris
Prosedur
§  Text book
Keputusan

Masa (m)
0
10
20
30
40
50
60
Peningkatan larutan sukrosa dari aras awal (mm)







Peningkatan larutan sukrosa berdasarkan masa


Graf peningkatan larutan sukrosa melawan masa
  
Perbincangan
§  Aras akhir larutan lebih tinggi dari aras awal larutan. Ini kerana kepetan sukrosa dlm tub visking lebih tinggi dari air suling maka berlaku pergerakan air dari luar tiub visking ke dalam tiub.
§  Tiub vising berfungsi sebagai membran separa telap yang hanya membenarkan pergerakan molekul air tapi bukan molekul sukrosa yang bersaiz besar untuk merentasinya.
Kesimpulan
§  Hanya molekul air bergerak merentas tiub visking yang bertindak sebagai membran separa telap.Sukrosa yang bersaiz besar tidak dapat merentasi tiub visking. Hipotesis diterima.


Tajuk
Determining the concentration of an external solution which is isotonic to the cell sap of a plant
Objektif kajian
Untuk mengenalpasti kepekatan larutan sukrosa yang isotonik dengan sap sel tisu ubi kentang
Pernyataan masalah
Apakah kepekatan larutan sukrosa yang isotonik dengan sap sel tisu ubi kentang?
Hipotesis
§  Kepekatan larutan sukrosa yang isotonic dengan sap sel ubi kentang tidak memberi kesan pada jisim, panjang dan saiz sel ubi kentang.
§  Larutan sukrosa 0.36 M adalah isotonic dengan sap sel tumbuhan.
P/ubah
§  Manipulated variable: Kepekatan larutan sukrosa
§  Responding variable: jisim ubi kentang
§  Fixed variable: Isipadu larutan sukrosa yang digunakan, suhu persekitaran dan masa
Bahan
§  Fresh potato
§  Distilled water
§  0.1 M, 0.2 M, 0.3 M, 0.4 M, 0.5 M, 0.6 M sucrose solution
Radas
§  Petri dishes
§  A pair of forceps
§  Razor blade / Sharp scalpel
§  Cork borer
§  Ruler
§  50 ml beakers
§  Electronic scale / electronic balance
§  Tissue paper
Teknik
§  Menimbang jisim silinder ubi kentang menggunakan penimbang elektronik bagi menentukan peratus perbezaan jisim ubi kentang menggunakan formula
Prosedur
§  Teks book
Keputusan

silinder ubi kentang

Kepekatan larutan sukrosa
Air suling
0.1 M
0.2 M
0.3.M
0.4 M
0.5 M
0.6 M
Jisim awal







Jisim akhir 1







Jisim akhir 2







Jisim akhir 3







Purata jisim akhir







% perbezaan jisim







Keadaan







Berat dan panjang ubi kentang dalam larutan sukrosa berbeza kepekatan

 Graf perubahan % jisim ubi kentang melawan kepekatan larutan sukrosa

Perbincangan
§  Jawab soalan dalam teks book
Kesimpulan
§  Tiada perubahan % jisim ubi kentang pada ___ M, maka ___ M ialah kepekatan larutan sukrosa yang isotonik dengan sap sel tisu ubi kentang. Hipotesis diterima.


 P/S: Jujur ckp, lebih suka masa PPSMI, ajar Maths n Sc dalam B.I. Secara tak langsung aku juga dpat polish my English, learn new words and terms... betul..tp tak tau lah orang lain kan...hhmmm


2 comments:

  1. thanks laporan eksperimen betul2 dah menyelamatkan markah laporan aku... huhu

    ReplyDelete

The new norm...ya Allah..boleh ke ni

Assalam...Hii ye...ye..tau..dah bersawang bagai..bz la..bz... Esok kene pegi skolah kauuu...apsal...nak dok pasang tanda pangkah la, ama...