As Salam,
P/S: Jujur ckp, lebih suka masa PPSMI, ajar Maths n Sc dalam B.I. Secara tak langsung aku juga dpat polish my English, learn new words and terms... betul..tp tak tau lah orang lain kan...hhmmm
Sabtu lepas (ye..Sabtu..hari S.A.B.T.U), ada PKKS- Program Kecemerlangan Kurikulum SEPINTAR. Almost everu sabtu kerja, ya Allah, punah kehidupan sosialku. Eh..cikgu juga perlu bersosial dan peru uuskan persoanl matter jugak tau. Emosi dah kacau so takde hati ni bincang module, so I decided nak curi masa ni untuk pelajar jalankan eksperimen. Yela, hari biasa waktu yang diperuntukkan cuma 1 jam, tak cukup rasanya, nak tunggu pelajar jalan lenggang kingkong kangkung masuk lab, belum lagi nak diskas apa yang patut, hish...tak syok la, terkejar2... So waktu PKKS ni dalam 3 jam setengah..hah..pulunla kau bereksperimen ye anak2..kali ni, buat 2 eksperimen terus. Puas hati.
Kali ni buat eksperimen osmometer dan eksperimen yang guna potato strips tu, nak identify larutan sukrosa mana yang isotonic dengan sap sel ubi kentang yang digunakan. Pelajar pun gayanya seronok, dapat buat hands on. Salah satu kelas dah pernah buat osmometer, depa lagi la suka sbb dapat buat eksperimen tu sekali lagi. Pelajar dah dimaklumkan lebih awal eksperimen apa nak buat, so masa hari kejadian buat briefing ringkas sahaja. Pelajar pon mulalah buat eksperimen dengan gigihnya. Oh ya, kali ni PKKS digabungkan 2 kelas, 2 kelas lagi diuruskan oleh guru bio yang lain. SEPINTAR ni yang bagusnya..satu kelas pelajar maksimum 21 orang...so boleh buat small group..so bila gabung mcm ni, ada 41 orang, itu pon ada yang takde pi basketball la, pi sana sini sibuk hadiri macam2 tournament sukan.
![]() |
Pelajar perlu berpakaian kemas, sudahnya...errr..cikgunya yang berpakaian santai...kahahahahha |
![]() |
tgh sibuk menanda paras awal cecair dalam tiub kapilari. Tunduk jgn tak tunduk, elakkan ralat paralaks... |
![]() |
Penandaan aras cecair dilakukan untuk setiap 1o minit.. |
Tajuk
|
Mengkaji osmosis menggunakan osmometer
|
||||||||||||||||
Objektif kajian
|
Mengkaji
osmosis menggunakan osmometer
|
||||||||||||||||
Pernyataan masalah
|
Apakah
bahan-bahan yang boleh merentasi membrane separa telap?
|
||||||||||||||||
Hipotesis
|
§ Molekul air (Osmosis)
bergerak dari kawasan berkepekatan rendah (cair) ke kawasan berkepekatan
tinggi (pekat) melalui membrane separa telap untuk mencapai keseimbangan
dinamik.
|
||||||||||||||||
P/ubah
|
§ Manipulated variable:
Kepekatan larutan
§ Responding variable:
Peningkatan aras larutan sukrosa dalam tiub kapilari
§ Fixed variable: Kepekatan
larutan sukosa, suhu persekitaran
|
||||||||||||||||
Bahan
|
§ 30% sucrose solution
§ Distilled water
|
||||||||||||||||
Radas
|
§ 25 cm capillary tube
§ Visking tubing
§ Retort stand and clamp
§ Cotton thread
§ Ruler
§ Marker pen
§ A pair of scissors
§ 250 ml beaker
§ Syringe
§ Stopwatch
|
||||||||||||||||
Teknik
|
§ Mengukur dan merekod
perubahan kenaikan larutan sukrosa dalam tiub kapilari menggunakan pembaris
|
||||||||||||||||
Prosedur
|
§ Text book
|
||||||||||||||||
Keputusan
|
Peningkatan larutan sukrosa berdasarkan masa
Graf
peningkatan larutan sukrosa melawan masa
|
||||||||||||||||
Perbincangan
|
§ Aras akhir larutan lebih
tinggi dari aras awal larutan. Ini kerana kepetan sukrosa dlm tub visking
lebih tinggi dari air suling maka berlaku pergerakan air dari luar tiub
visking ke dalam tiub.
§ Tiub vising berfungsi
sebagai membran separa telap yang hanya membenarkan pergerakan molekul air tapi
bukan molekul sukrosa yang bersaiz besar untuk merentasinya.
|
||||||||||||||||
Kesimpulan
|
§ Hanya molekul air bergerak
merentas tiub visking yang bertindak sebagai membran separa telap.Sukrosa
yang bersaiz besar tidak dapat merentasi tiub visking. Hipotesis diterima.
|
Tajuk
|
Determining the concentration of an external
solution which is isotonic to the cell sap of a plant
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Objektif kajian
|
Untuk
mengenalpasti kepekatan larutan sukrosa yang isotonik dengan sap sel tisu ubi
kentang
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pernyataan masalah
|
Apakah
kepekatan larutan sukrosa yang isotonik dengan sap sel tisu ubi kentang?
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hipotesis
|
§ Kepekatan larutan sukrosa yang
isotonic dengan sap sel ubi kentang tidak memberi kesan pada jisim, panjang
dan saiz sel ubi kentang.
§ Larutan sukrosa 0.36 M adalah
isotonic dengan sap sel tumbuhan.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P/ubah
|
§ Manipulated variable: Kepekatan
larutan sukrosa
§ Responding variable: jisim ubi
kentang
§ Fixed variable: Isipadu
larutan sukrosa yang digunakan, suhu persekitaran dan masa
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bahan
|
§ Fresh potato
§ Distilled water
§ 0.1 M, 0.2 M, 0.3 M, 0.4 M,
0.5 M, 0.6 M sucrose solution
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Radas
|
§ Petri dishes
§ A pair of forceps
§ Razor blade / Sharp scalpel
§ Cork borer
§ Ruler
§ 50 ml beakers
§ Electronic scale /
electronic balance
§ Tissue paper
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Teknik
|
§ Menimbang jisim silinder ubi
kentang menggunakan penimbang elektronik bagi menentukan peratus perbezaan jisim
ubi kentang menggunakan formula
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prosedur
|
§ Teks book
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Keputusan
|
Berat dan panjang ubi kentang dalam larutan
sukrosa berbeza kepekatan
Graf perubahan % jisim ubi kentang melawan kepekatan
larutan sukrosa
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Perbincangan
|
§ Jawab soalan dalam teks book
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kesimpulan
|
§ Tiada perubahan % jisim ubi
kentang pada ___ M, maka ___ M ialah kepekatan larutan sukrosa yang isotonik
dengan sap sel tisu ubi kentang. Hipotesis diterima.
|
Tq sangat membantu sye XD
ReplyDeletethanks laporan eksperimen betul2 dah menyelamatkan markah laporan aku... huhu
ReplyDelete